Fudôshin osa 2

Aihe jäi edellisellä kerralla mielestäni hieman kesken, niin jatketaanpa taas.

img_0342

金毘羅大権現 (Konpira daikongen) hombu dojon seinällä

Yksi tyyleistä joita Hatsumi-sensei harjoitteli ennen kuin kohtasi Takamatsu-sensein oli Bokuden-ryû. Tsukahara Bokuden (1) oli miekkamestari, joka oli harjoitellut Tenshin Shoden Katori Shinto ryûta ennen kuin perusti oman koulunsa. Hänen kerrotaan sanoneen

“Henkinen tyyneys, ei taito, on kypsän samurain merkki.”

Tämä kuvastaa myös Fudoshinia hyvin, mutta käsite on vielä hämärä. Tutkitaan sitä sen vastakohdan kautta. Zen:ssä painotetaan ettei mieli / sydän ole “sairas”. Näitä sairauksia on neljä (Shikai):

  1. Suuttumus (anger)
  2. Epäröinti (doubt)
  3. Pelko (fear)
  4. Yllätys (surprise)

Suuttumus on vaarallista budokalle. Se voi saada meidät aiheuttamaan vakavia vammoja tai sokaista meidät ympäröivältä tilanteelta. Meille aiheutettu kipu tai solvaus voi tuoda suuttumuksen pintaan ja ehkä vastustaja pyrkiikin juuri tähän houkutellakseen meidät ansaan. Dojolla voi myös helpostikin ilmetä suuttumusta: “Miksi tuo toinen teki noin tarpeettoman kovaa tekniikan? Se ei ollut reilua! Kosto elää” ja niin edespäin. Kaikki eivät ole parhaita kavereita keskenään ja kilpailuhenki on vahvempi toisissa. Suuttumus on hyvä oppia tuntemaan itsessään, harjoittelukumppaneissa ja oppilaissa. Suuttumusta voi olla myös opettajassa, mutta sen korjaaminen ei ole sinun asiasi, vaan opettajan ja hänen opettajansa.

  • Tie buddhaksi tulemiseen tai valaistumiseen alkaa hengittämisellä: Hengitä syvään! Kaikki vaikeudet loppuvat aikanaan ja katoavat ilmaan kuin savun tuprahdus.
  • Do not get angry in order to preserve your own personality!

Epäröinti on myös tuttua dojolla. Epäröinti aiheuttaa haparointia 🙂  Mutôdori -harjoitukset tuovat tämän hyvin esille. Jos ei usko omaan tekemiseen tai harjoiteltaviin asioihin, saa nopeasti miekasta päähänsä tai johonkin muuhun ruumiinosaan “välittömän palautteen”. Liikutaan liian aikaisin, liian myöhään, väärään paikkaan, huonolla kamaella jne. On maltettava odottaa oikeaa hetkeä, kestettävä miekan terän alla (忍, nin). Tässä tarvitaan uskoa (ei uskontoa) omaan tekemiseen, itseluottamusta ja se kehittyy harjoittelun myötä ja pienien pikkuruisten onnistumisien kautta.

  • Tee asioita elämässä, elä siirrä askareita vaan tartu toimeen. Harjoittele ja pistä itsesi likoon. Älä tee asioita puolivillaisesti vaan suurella sydämellä. Mutôdorissa… pyri väistämään viime hetkellä, siirrä ajoitusta aina pienemmäksi. Oikealla hetkellä singahda rohkeasti, oikeassa kamaessa minne pitää. Välillä kalikka kalahtaa, mutta siitä oppii.

Pelko on normaalia, mutta se voi lamaannuttaa. Aloittelija kohtaa dojolla helpommin pelkoa kuin kokenut harjoittelija, mutta pelon kohtaaminen silloin tällöin on tervettä. Keho muistaa että pelosta pääsee ohi ja elämä jatkuu. Itselläni on jonkin asteinen korkean paikan kammo ja Tokyo Skytreen lasilattia 300 metrissä tuntui varsin häijyltä. Mutta päättämällä siirtää jalkoja yksi kerrallaan eteenpäin siitä selvittiin 🙂 Dojolla saa monen silmät laajenemaan pelosta mm. kahden käden (ryote) gyaku nage lukolla ja nostamalla heidät ilmaan. Vaara tulla paiskatuksi päälleen pelottaa useinta täysjärkistä vaikka ukemia on harjoiteltu. Toki siihenkin tottuu ja sitten on etsittävä uusi stimulaation lähde, kenties harjoittelemalla useampia hyökkääjiä vastaan.

Pelko loukkaantumisen jälkeen on voimakas. Kroppa tahtoo tehdä itsensä varjelemiseksi hätäisiä estoliikkeitä. Jos olet koskaan loukkaantunut ja harjoituksissa huomannut tämän ilmiön, sen poistamiseksi joutuu tekemään paljon työtä. Vaikka loukkaantumisia on ehdottomasti syytä välttää, niin niistäkin voi oppia hallitsemaan pelkojaan.

  • Naura pelollesi, se on voimakas lääke. “When you face death, die laughing”. Ehkä sitä ei tarvitse olla kuoleman vaarassa joka viikonloppu, mutta pyri kohtaamaan pelkotilanteitasi. Ehkä naurat itsellesi jälkeenpäin 😀

Yllätys on hauska työkalu. Se voi esimerkiksi ulkona mustalla jäällä kävellessä nostaa adrenaliinia tai sitten sotkea pasmat täysin. Kata-harjoittelussa on varmasti kaikille käynyt että uke hyökkää väärin ja oma suoritus muuttuu niin paljon että koko korttitalo luhistuu. Tämä on oikein! Se on hyvä kata-harjoittelun tarjoama opetus. Itse asiassa mielestäni se ei johtu uken virheestä, vaan siitä että molemmat ovat uppoutuneita harjoitteluunsa. Uke tekee parhaansa ja johtuen jostain mitä hän ei itsekään ehkä tiedä (tasapaino, aukko puolustuksessa, liikkeen virtaus, …), hän tulee tahattomaksi hyökänneeksi eri tavoin kuin käsikirjoituksessa. Molemmat yllättyvät. Torin vastauskin luultavasti tulee yllätyksenä Torille itselleen. Vastauksen laatu paljastaa harjoituksessa puutteita ja tuo esille myös vahvuuksia.

Mutta, yllätys sydämen sairautena: Pointti on jos sitä Zen buddhalaisuuden linssien kautta tarkastellaan, on se että ei saa tarkertua asioihin. Ei saa suunnitella ja luottaa omiin tekniikoihin (ensi torjun ulos ja sitten teen Ujakun lopun). Ei saa päättää omaa vastaustaan etukäteen, vaan pitää pystyä olemaan olettamatta asioita. Tällöin pitkän ja ahkeran harjoittelun avulla vastaukset ovat selkärangassa ja voi keskittyä selviytymiseen.

  • Jos mahdollista ja se on tilanteessa korrektia käytöstä, pyri olemaan uke kun tekniikka näytetään ensimmäisen kerran. Se ensimmäinen kerta on yleensä täynnä yllätyksiä, vaikka luulet tietäväsi tekniikan. Harjoitelkaa hitaasti, vaikka tehtäisiin muotoa. Silloin on aikaa katsoa mistä vaara lähestyy ja yllätykset ovat turvallisia.
  • Viime kertaisen Japanin reissun kotiläksyissä on joukko tekniikoita, jotka alkavat : “Uke attacks freely”. Yllätyksiä luvassa 😉

Näiden sairauksien lääke on Fudôshin, johon zen buddhismissa pyritään mietiskelyllä ja meditaatiolla. Budokan ei välttämättä tarvitse toimia kuin munkki ja laulaa mantroja luostarissa. Ehkä pikemminkin harjoittelun tuloksena sydäntä on taottu ja kiillotettu, sairaudet kaikonneet sekä mieli karkaistu. Saavutettu Fudôshin.

Viitteet:

  1. https://en.wikipedia.org/wiki/Tsukahara_Bokuden
  2. http://www.zen-buddhism.net/zen-concepts/fudoshin.html
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s